Haags toerismebureau luidt noodklok: 'De rek is eruit'

29 October 2021, 08:57 uur
Den Haag & Regio
mainImage
The Hague & Partners/Arjan de Jager

Verschillende Nederlandse toeristische organisaties, waaronder het promotiebureau The Hague & Partners, luiden de noodklok. Wil de sector een toekomst hebben na corona, dan moet de Tweede Kamer in actie komen, stellen zij.

Ze vragen om een fonds van 1 miljard euro in het leven te roepen en willen dat de sector onder de verantwoordelijkheid van een bewindspersoon gaat vallen.

"De landelijke politiek heeft de toeristische sector te lang links laten liggen” zegt directeur Marco Esser van The Hague & Partners. ”De sector verdient meer aandacht in het economische beleid van het komende kabinet met een Toerisme-transformatiefonds." 

De toeristische organisaties wijzen erop dat hun branche in 2019 goed was voor ruim 4 procent van het Bruto Binnenlands Product en 800.000 banen.

“Afgelopen anderhalf jaar is duidelijk geworden hoe kwetsbaar de toeristische sector is. Ondernemers en culturele instellingen willen graag verder, maar de rek is eruit. Hun reserves zijn op en tegelijkertijd blijft het perspectief vanuit de landelijke politiek onduidelijk. Daarbij verandert de wereld. We moeten als sector nog veel meer verduurzamen en de negatieve effecten van toerisme tegengaan: dat zijn geen uitdagingen op alleen gemeentelijk of provinciaal niveau, maar juist landelijke spelende vraagstukken die een coördinerende rol vanuit de overheid vereisen”, aldus Esser.

The Hague & Partners is de overkoepelende organisatie voor The Hague Marketing Bureau, The Hague Convention Bureau en The Hague Business Agency. Samen bundelen deze drie organisaties hun krachten om de bekendheid van Den Haag onder hun nationale en internationale doelgroepen te vergroten.